13.05.2012

Myke karameller med mandler

I kveld får vi middagsgjester så jeg ville lage noe godt å servere til kaffen. Egentlig skulle jeg lage brente pistasjenøtter, men disse tok tittelen sin litt for bokstavelig og ble så svidde at jeg måtte kaste dem. Jeg nektet å gi meg så jeg gikk løs på en pose mandler jeg hadde liggende. Brente mandler blir jo litt for juleaktig så jeg bestemte meg for å grovhakke mandlene og tilsette fløte. Resultatet ble herlige fudgekarameller med knasende gode mandler!




Du trenger:
En pose mandler (beklager men jeg glemte å notere meg vekten i denne posen så vi tar det litt på "gefuhlen" her...)
Sukker til det dekker hele stekepanna med et lag på ca 1 cm. 
Vann til sukkeret er dekket
2 dl kremfløte (ikke matfløte)
2 ts salt

Grovhakk mandlene med en kniv. Tilsett sukker og vann i en stekepanne og la dette boble i rundt tre minutter. 


Tilsett så fløten, saltet og mandlene og la det koke på middels varme. Tilsett mer fløte dersom du føler at mandlene ikke blir nok dekket av det som skal bli til karamell. Nå er det bare til å røre og passe på til du får en fin brunfarge på karamellen. 



Det kan ta litt tid så vær tålmodig. Des brunere farge, jo hardere blir karamellen. Når røren er ferdig heller du det hele på et bakepapir. Skjær massen i ruter når den er passe avkjølt. 


Lykke til! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...