15.11.2011

Hjemmelaget peanøttsmør

Dette peanøttsmøret er veldig lett å lage, og du er garantert å unngå palmeolje som hverken er bra for deg eller for regnskogen. Hjemmelaget peanøttsmør er både næringsrikt og proppfullt av viktige vitaminer som kan være gode å ta med seg når vi går mot en lang vinter. En fin julegave som holder seg godt under juletreet.







Du trenger:
200 g peanøtter med skall
2 ss solsikkeolje
2 ss honning (jeg brukte akasie)
1 klype himalayasalt (evt. vanlig salt)


Du gjør:
Skrell nøttene og fjern det brune skallet. Tilsett alt i blenderen og kjør til det er en fin masse. Tilsett mer olje dersom det virker for tørt.


PS! Hvis du velger å bruke ferdigsaltede peanøtter fra pose, vær oppmerksom på at disse kan inneholde palmeolje (selv om det kun står vegetabilsk olje). Velg noen som skriver spesifikt hvilken olje de bruker. Dette burde etter min- og sikkert mange andres mening vært påbudt.


Glass og sløyfer er fra Søstrene Grene.


Du kan stemme på mitt bidrag (nr. 42) til matbloggsentralen her. Ha en strålende novemberdag folkens!

5 kommentarer:

  1. Heisann hoppsann! Denne har jeg nå prøvd og jeg kommer aldri til å kjøpe peanøttsmør igjen!

    Har skrevet om det her:
    http://lavkarbotrollmor.blogspot.com/2011/11/hjemmelaget-peanttsmr-anbefales.html

    Tusen takk for en flott oppskrift!

    SvarSlett
  2. Blir så utrolig inspirert av bloggen din! :D
    Har bare lyst til å lage mat resten av dagen! Skal i alle fall prøve meg på denne først og fremst!

    SvarSlett
  3. Så kjekt å høre folkens. Da blir jeg inspirert til å blogge videre :)

    SvarSlett
  4. Hvor lenge holder den seg? Tenker å lage og gi bort til jul, så spørsmålet er hvor tett innpå julen jeg bør lage det.

    SvarSlett
  5. Siden peanøttsmøret er laget av kun olje, honning og peanøtter; matvarer som holder seg relativt lenge i romtemperatur, så vil jeg mene at det holder seg nok til jul hvis du starter nå. Men jeg har ingen fasitsvar på dette. Lykke til!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...