05.11.2011

Lørdagstorsk med 3 purèer og hvitvinsaus



Det er ikke ofte vi har tosk på en lørdagskveld, men denne fortjener absolutt sin tittel sammen med et glass Chablis. 







Som garnityr har jeg brukt tre purèer: Potetmospurè, gulrotpurè og ertepurè. Disse lager du ved først å koke grønnsakene (hver for seg så klart) og tilsette litt fløte, smør salt og pepper. Mixes i blenderen til du får en fin konsistens. I ertepurèen tilsatte jeg en halv, fersk chilli uten frø. Ikke velg erter fra boks slik som jeg gjorde, da får du en litt uggen farge (som på bildet). Frosne eller ferske erter gir en mye friskere farge.

Du trenger:
Ertepurè
Gulrotpurè
Potemospurè
Fersk torsk - ca 250 g pr. person
Ruccola salat til topping
Knuste pistasjenøtter til topping

Hvitvinsaus:
1 purreløk, finhakket
150 g smør
3 ss sitronsaft
1 skvett hvitvin
3 ss fiskekraft/fishsauce fra flaske
1/2 dl vann

Stek finhakket purreløk i litt av smøret i 3 min. Tilsett resten av smøret og de andre flytende ingrediensene og gi det et lite oppkok.

Stek torsken i ca 5 min i olje og smør. Server det hele med hakket ruccola og pistasjenøtter på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...