07.11.2011

Nigella Lawsons himmelske guinnesskake

Før laget jeg alltid en standard ostekake når det var noe som skulle feires. Helt til jeg oppdaget denne da en kollega tok den med seg på jobb. Det ble stor oppstandelse i lunchpausen. Den er ikke vanskelig å lage og hele slekta elsker den. Saftig, mørk, god og akkurat passe søt.  




Du trenger:
2,5 dl Guinnes
250 g smør
75 g bakekakao
400 g sukker
1,5 dl rømme
2 egg
1 ss vaniljeekstrakt
275 g hvetemel
2,5 ts natron

Glasur:
300 g Philadelphia ost
150 g melis
1 1/4 dl kremfløte

Du gjør:
Sett stekeovnen på 180 C
Hell Guinnes og smør i en gryte. Når smøret er smeltet, rør inn kakao og sukker.
Visp sammen rømme, egg og vanilje. Tilsett dette i gryta. Visp inn mel og natron.
Stekes i 45 - 60 min. (jeg foretrekker i 45 min).
Sett på en rist og avkjøl.

Glasur: Visp fløten, pisk inn ost og sikt inn melis.


2 kommentarer:

  1. Denne så fantastisk god ut! Hvor stor form bruker du her?

    SvarSlett
  2. Så kjekt! Jeg brukte en form som var 24 cm i diameter, men du kan sikkert bruke en større også. Kaken kan absolutt anbefales!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...