09.11.2011

Tomatsyltetøy & Biscotti - Smakfulle julegaver


Første gang jeg smakte tomatsyltetøy var da jeg fikk det av ei venninne i gave. Jeg var litt skeptisk og så for meg en syrlig, ketchupaktig gøgge, men ble kjempeoverrasket over hvor godt det smakte. Det inneholder vaniljestang og sjerneanis, noe som gir en søt, balansert og lun smak. Passer godt sammen med ulike oster. Italienske biscotti får man ofte servert på restauranter til kaffen for tiden. Begge disse gavene har god holdbarhetstid,  så det er bare å sette i gang før desemberkjøret starter...


Tomatsyltetøy:
Økologiske hakkede tomater 5 bokser
Sukker 500 gram
Balsamico eddik 4 spiseskjeer
Melasse eller mørk sirup 1 stor spiseskje
Stjerneanis 6 stk
Vaniljestang 1 stk
Rødvinseddik 4 ss


Bland alt i en stålgryte og kok inn til det er klissete og ligner på vanlig syltetøy. La gjerne gryten på svakest varme og la den stå en hel dag (hvis du har en fridag). Helles i kokte sylteglass.





Biscotti:


350 gram mel
150 gram sukker
1 ½ ts bakepulver
1 ts kanel
3 egg
½ vaniljestang
100 gram nøtter (mandler, hasselnøtter, pistasj etc)


Pisk egg med vanilje og bland alle de andre ingrediensene i en bolle for seg. Bland eggene inn i det tørre og elt det til en deig.
Rull ut i pølser og legg på bakepapir i ovn som er forvarmet til 175 grader. Stek i 25 minutter.
Ta ut og avkjøl. Kutt i diagonale skiver på 1 cm tykkelse og legg tilbake på bakepapiret og stek i 15 til 20 minutter til. De skal være tørre og sprø.




Likte du disse, kan du være søt og stemme på mitt bidrag til matbloggsentralen neste fredag her.





2 kommentarer:

  1. Mmmmm... lagde tomarsyltetøyet i vertinnegaver og i matjulekalendere til jul. Fikk masse fantastiske tilbakemeldinger. Sparte selvfølgelig noen glass til meg selv også. Tror jammen meg jeg må lage ny porsjon i dag:)) Fantastisk godt med oster!! Takk for at du deler:))

    SvarSlett
  2. Det er nok på tide å lage en ny porsjon her også! Kjekt at du likte det. Veldig godt til oster ja!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...