09.06.2012

Scampiburgere

Her har jeg komponert en nydelig burger utenom det vanlige, inspirert av herlige karibiske smaker! Jeg ble storfornøyd med resultatet både i smak og konsistens. 






Til fem små burgere trenger du:
 350 g rå scampi, tinte og rensede
1/2 lime
1 fedd hvitløk
1/2 eller rød chili
1 egg
1/3 kopp kokkosmasse
1/2 kopp brødsmuler
1 stilk sitrongress (eller 1 ss fersk sitrongresspasta)
2 ts salt


På burgerne:
5 små hamburgerbrød (finnes på Rema)
avocado
salat
chilimayones --> rør inn sweet chilisaus i mayones
mozarellaost, smeltet i ovn sammen med brødene
stekt scampi på spyd 


Fjern frøene fra chilien. Legg til sides noen scampi til pynt. Press ut jucien av en halv lime. Kjør alle ingrediensene i en blender. I starten må du stoppe opp og røre en del, men etter hvert blir det enklere å kjøre massen i blenderen. Når du har fått en fin konsistens er de klare til steking. Form farsen med en skje og stek burgerene i olje i ca 4 min på hver side eller grill dem (gjerne på folie de første minuttene) til de er gjennomstekte. 










11 kommentarer:

  1. Dette var jo en flott variant. Jeg liker det spydet med scampi på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre. Det gjør seg med litt ekstra pynt.

      Slett
  2. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg oghttp://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt! Takk Magne fra VG og velkommen tilbake.

      Slett
  3. Hei!

    Jeg trodde scampi var blitt politisk ukorrekt pga store miljøskader og dårlige arbeidsforhold!?

    Kan kanskje erstattes med annen type, mer etisk sjømat?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her må jeg innrømme at jeg var uviten om denne miljøtrusselen rundt scampi (trodde tunfisk var verstingen). I utgangspunktet ønsket jeg å lage en burger av ferske, lokale reker, men det er det skralt med i butikkene for tiden. Men det er helt klart noe i det du sier.

      Slett
  4. Fin blogg! Flotte bilder:)

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. da får vi bytte den ut med kongekrabbe som står på svartelista i år.

    SvarSlett
  7. Ser hærlig ut, skal prøve denne :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...