02.07.2012

Kjøttfri mandag: Dobbelbakte butternut gresskar

I flere amerikanske matblogger ser jeg at det brukes en del "butternut squash" som på norsk kalles butternut gresskar. Navnet i seg selv er jo til å bli sulten av. Kjøttet er søtt og smakfullt. Her har jeg satt sammen ingredienser inspirert fra ulike matblogger- og smaker jeg liker. Resultatet ble over all forventning for både meg og resten av familien så her blir det fare for gjentakelse! 
                           


To personer:
1 butternut gresskar
1 fedd hvitløk
1 eller 1/2 ss finhakket jalapeno (fra glass)
1 kokt potet, kuttet i terninger
1/2 kopp fetaost 
revet hvitost til topping
1 ss olivenolje
salt
1 ts spisskumin krydder
Del gresskaret i to og fjern frøene. Dryss over olivenolje og salt. Stek i ovnen i 30 min på 150 C. 
Skrap ut "kjøttet" fra gresskaret og legg det hele i en bolle. Tilsett resten av ingrediensene i bollen og rør/mos det hele sammen med en gaffel. Hell det tilbake i gresskarskallene dryss over litt ost og etterstek i fem minutter på 250 C til osten er smeltet. Jeg serverte det sammen med foccaciabrød. Herlig herlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...