10.07.2012

Gulrotkake med kremostglasur

Denne kakeoppskriften har jeg hatt liggende i årevis, og det er en lettbakt kake som aldri slår feil. Har du raspet gulrøttene er den verste jobben unnagjort. Jeg pyntet denne med stemorsblomster fra balkongen. Herlig!


Du trenger:
3 egg
3 dl sukker
1,5 dl olje
4,5 dl raspede gulrøtter 
50 g hakkede mandler (valgfritt)
3 3/4 dl mel
2 ts bakepulver
1,5 ts kanel
1,5 ts vaniljesukker

Pisk sammen egg og sukker til eggedosis. Rør inn resten av ingrediensene og hell det over i en smurt kakeform. Stekes på 170 C i 40 min.



Glasur:
120 g kremost 
40 g smør
3 dl melis
3 ts vann eller sitronsaft

Bland alle ingrediensene sammen og rør godt med en gaffel eller visp til du får en fin konsistens. Påføres på kaken når den er avkjølt. 

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Mamma har alltid i valnøtter, det synes jeg virkelig gir gulrotkaken det lille ekstra. Sikkert ikke feil med mandler heller! Du er flink! Her blir det en liten powernap før leiligheten skal vaskes og forberedes til flytting i helgen! Huff. Får bake gulrotkake når vi har kommet oss i hus igjen :)

    Ha en kjempefin dag! Klem

    SvarSlett
  2. Takk Julianne! Alltid så hyggelig når du kommer innom og gir lyd. Sikkert veldig godt med valnøtter også kan jeg tenke.

    Flytting er både spennende og slitsomt. Lykke til med både vasking, bæring og alt det innebærer. Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...