10.03.2013

Cornflakes- og parmesanpanerte kyllingburgere med hjemmelaget hamburgerbrød

Man skal kanskje ikke skryte for mye av maten man lager selv, men disse kyllingburgerne var så himla gode at endorfinene mine løpte lykkelig løpsk rundt i hele kroppen. Jeg er så svak for sprøstekt mat. Disse er bakt i ovnen, så jeg innbiller meg at de er hakket sunnere enn frityrsekt. Hamburgerbrødene bakte jeg i går, så dette var ikke noe stress. 






Panering:
3 kopper cornflakes
1/2 - 1 kopp raspet parmesan
2 ts paprikapulver
1 ts salt
litt matolje
4 kyllingfileter

Hell cornflakes i en pose og slå det i knas med en kjevle, eller knas det med fingrene (nyt den herlige lyden!)
Hell cornflakes i en bolle og tilsett parmesan, paprikapulver og salt. 
Rør det hele sammen
Tilsett litt og litt olje (kanskje 5 ts) til det blir en fuktig konsistens

Fjern "trevlene" fra kyllingfileten og bank den flat med en kjøttbanker. Hvis du har en rund liten matform (i hamburgerstørrelse) kan du bruke den til å presse ut runde burgere. Hvis ikke skjærer du dem til med en kniv. 
Dypp hver kyllingbit i cornflakesmassen slik at den er dekket på begge sider. Resterende biter av kylling dyppes også i cornflakes, så får du nuggets. 
Legges på bakepapir og stekes i ovnen på 220 C i ca 10 - 15 min. 

Hjemmelaget hamburgerbrød (8 stk):
4 dl mel (pluss litt ekstra til utbaking)
1,5 dl vann
1 pakke tørrgjær
1 ss sukker
1 ss salt
1 kopp smeltet smør
1 egg (+ ett sammenpisket egg til pensling)
litt sesamfrø

Tilsett alle ingredienser i mikseren og la det eltes til en fin deig i ca ti minutter. Rull ut deigen i boller som trykkes litt flate og la de heve til de har dobbel størrelse. Pensle brødene med egg og dryss over sesamfrø. Stekes på 220 C i ca 7- 10 minutter. 

Tilsett det du liker på burgerbrødene: Jeg brukte cheddarost, rødløk, salat, og hjemmelaget hvitløksdressing. 

Serveres med ovnsbakte båtpoteter. Kos dere! 







2 kommentarer:

  1. No vart eg svolten, veldig svolten!!!!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at retten frister. Ha en nydelig fredag!

      Klem!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...