04.10.2012

Kantarellrisotto med parmesan

Det er så herlig å tenke på at det er høstferie neste uke. Jeg får energi av tanken og trår til med en risotto med kantareller og parmesan for å få en ekstra smak av høsten. Det er jo ganske herlig med alle disse regnbuene og de orange og røde fargene som spretter opp før alt blir mørkere og gråere, eller forhåpentligvis snøhvitt etter hvert. Mannen jobber i høstferien, så min datter og meg planlegger en jentetur til hytta. Problemet er at jeg er skikkelig mørkredd på kvelden i en mørk hytte uten en eneste lyktestolpe på mils avstand og uten "husbonden" i nærheten. Kun lyden av bølgene som slår inn mot brygga. Men det skal jeg vel tåle nå som jeg er voksen og allslags...




Risotto:
en halv sitron (juicen)
1,5 liter kyllingkraft
1/2 løk
2 dl tørr hvitvin
120 g usaltet smør
1 ts olivenolje
4 dl arborioris
litt fersk revet parmesanost
ca 2 dl ferske kantareller

Gi kraften og vinen og saften fra sitronen et oppkok. Sett det til sides. Smelt 60 g av smøret i en egen gryte og tilsett olivenoljen. Stek løken i et lite minutt til den er myk. Tilsett risen mens du rører konstant og la den dekkes av smøret i ett minutt. Tilsett en øse om gangen av den varme kraften. Rør til væsken er absorbert og tilsett mer væske. Fortsett med dette (ca 15 - 20 min). Dersom du går tom for væske før risen er ferdigkokt tilsetter du kokt vann. Rør inn revet parmesan og stekte kantareller til slutt. Dryss ekstra parmesan og kantareller over mot slutten sammen med nykvernet pepper. 

2 kommentarer:

  1. Dette ser knallgodt ut. Prøvde meg på risotto for 2 uker siden- men tror ikke jeg får det hel til. Smakte godt, men ikke helt overbevist...

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår hva du mener med å ikke være overbevist når det kommer til risotto. Jeg husker at jeg gledet meg sånn til å smake risotto for første gang i Roma, for jeg hadde sett det på flere kokkeprogrammer og syntes det så fantastisk godt ut. Jeg ble kjempeskuffa og syntes det smakte tam risengrøt med vassen sopp. Jeg må nok innrømme at selv om de siste jeg har laget har vært ok, så foretrekker jeg heller pasta som er både mye rimeligere og lettere å tilberede...

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...