10.10.2012

Kanelboller med eplebiter

Da er vi vel tilbake fra herlige dager på hytta, og jeg overlevde nettene uten de store traumene med tanke på hvor mye jeg "fæler" om kveldene når mørket faller på (jeg har nok sett for mange skrekkfilmer). Vi har jammen meg plukket epler og laget noen saftige kanelboller med eplebiter. Bedre enn eplekake syntes vi.

Det kom ingen zoombier eller varulver til hytta, men denne ukjente katten mjauet utfor døra hele natten og var desperat etter kos. Vi fant ut at det var naboenes katt som hadde reist på ferie mens slektninger matet den. Den la igjen en gave (spissmus) på terrassen som takk for all kosen. 

Min søster kom innom med sin juicemaskin, så det ble tre liter eplejuice av en pose epler.

Her er oppskift på bollene:

vanlig bolledeig (du har sikkert en god oppskrift på det et sted)
noen skrelte epler
kanel
sukker
vann

Kok opp biter av skrelte epler i en kjele sammen med bittelitt (bare noen spiseskjeer) vann, godt med sukker og kanel. La dette småkoke i ca 20 minutter til eplene er møre. Kjevle ut bolledeigen til en stor rektangulær firkant. Pensle med smeltet smør og dryss over kanel og sukker. Smør over epleblandingen. Rull deigen sammen til en pølse og skjær dem opp i biter slik du ville gjort med vanlige "kanel i svinene". La dem heve i en times tid. Stekes i ovnen i ca 10 min på 225 C.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...